Selepas lima dekade dan dianggar berlakon lebih 200 buah film, pelakon aksi terkenal Hong Kong Jackie Chan akhirnya diumumkan sebagai pemenang Anugerah Kehormatan Akademi atau lebih dikenali sebagai Oscar. | Berita Internasional

Jackie menerima anugerah pencapaian sepanjang zaman itu pada Majelis Anugerah Gabenor yang ke delapan di Hollywood kemarin.

Aktor berasal dari China itu pertama kali ‘mengidam’ Anugerah Oscar ketika melihat bintang Hollywood, Sylvester Stallone menggenggam trofi bersalut emas itu.

“Saya tak percaya yang saya dapat hari ini dan dapat berdiri di sini. Ini benar-benar satu mimpi untuk saya” itulah yang diucap Jackie Chan.

“Selepas 56 tahun dalam industri, membintangi lebih 200 film dan mengalami tulang yang patah, dan akhirnya anugerah ini menjadi milik saya,” katanya sambil menjulang anugerah berkenaan.

Mengimbau masa lalu, Jackie memberitahu, Ayahnya sering bertanya – tanya mengenai Anugerah Oscar ketika mereka duduk menonton acara berprestasi itu di televisi. Persoalan sering dibangkitkan mengapa selepas membintangi ratusan film, namanya tiada dalam senarai penerima anugerah tertinggi Hollywood itu.

Ketika menyampaikan ucapannya, Jackie mengambil kesempatan memuji kampung halamannya. “Saya ingin berterima kasih kepada Hong Kong, sebuah negara yang hebat karena ia yang menjadikan jati diri saya menjadi seperti ini sampai sekarang.

“China adalah negara saya dan karena itu, saya begitu berbangga menjadi sebahagian dari negara tersebut,” katanya.

“Dan juga banyak terima kasih kepada peminat di seluruh dunia, karena anda lah saya berterusan menghasilkan film, lompat keluar tangkap, menendang, menumbuk hingga mematahkan tulang, terima kasih,” katanya

Anugerah Akademi adalah majelis anugerah yang dikendalikan Akademi Sains dan Seni Perfilman (AMPAS) bagi kecemerlangan penggila film Amerika Serikat.

Anugerah Kehormat Oscar bermula diperkenalkan pada tahun 1929 apabila Warner Bros dan Charlie Chaplin merangkul yang berkenaan.

Berikan Komentarmu